جستجو

ظروف مناسب برای پخت غذا قسمت 3

ظروف مناسب برای پخت غذا قسمت 3

ظروف آشپزی  قابلمه /تابه   💞


در این بخش به بررسی ظروف آشپزی و نقاط قوت + و ضعف - هر یک می پردازیم.


ابتدا ببینیم چه انتخاب هایی برای ظروف آشپزی داریم. 🍲


ظروف آشپزی (تابه و قابلمه): 🍳

ظروف مسی
ظروف لعابی
ظروف آلومینیوم با روکش تفلون
ظروف آلومینیوم با روکش سرامیک
ظروف چدنی
ظروف استیل
ظروف سرامیک

#گلس_لاک 
#قابلمه_تابه
#ظرف_آشپزی

شاید بتوان گفت که علیرغم تمامی ادعاهای کارخانجات سازنده قابلمه و تابه های آشپزی، یک ظرف ایده آل برای آشپزی که هم کاملا" کارکردی ساده و حرفه ای داشته و هم نگرانی های تاثیرات سلامتی بر روی مواد غذایی و بدن انسان را کاملا" برطرف کند تا کنون ابداع نشده است. 


 ❤️🍳🥘 


  اگر به دنبال عملکردی کاملا" حرفه ای بوده و به اصطلاح می خواهیم قابلمه ای سخت جان داشته باشیم باید از تکنولوژی های جدید و مواد شیمیایی کمک بگیریم.   🥒🔪


 اگر می خواهیم ظرف ما کاملا" سالم بوده و دارای کمترین اثر مخرّب بر سلامت مواد غذایی باشد باید به دنبال مواد طبیعی رفته یا در ایده آل ترین شرایط، همان ظروف قدیمی سنگی مادربزرگ هایمان را استفاده کنیم که این در عمل با زندگی مدرن و امروزی که از آن انتظار سرعت و سهولت را داریم در مغایرت است.


.....🏃‍♂.....🏃‍♀....

قابلمه و تابه از ۴ بخش اصلی به شرح زیر تشکیل شده اند:

۱. بدنه
۲. روکش
۳. درب
۴. اجزاء عایق 

اگرچه در ابتدایی ترین ظروف آشپزی می توانستیم بدنه هایی از سنگ و سفال را پیدا کنیم ولی امروزه آلیاژهای فلزی از جنس آهن ، آلومینیوم یا مس، مواد تشکیل دهنده بدنه اکثر ظروف پخت و آشپزی می باشند.

🍳🥙

روکش اعمال شده بر روی ظروف، مانع از تماس مستقیم مواد غذایی با آلیاژ فلزی ظرف شده، بنابراین نه تنها کارکرد آسانتری را فراهم می کند بلکه مانع از نفوذ مواد مضّر موجود در آلیاژ فلزی به داخل مواد غذایی و به دنبال آن بدن انسان می گردد. 

🍳🥘🌮
روکش بیشتر ظروف مورد استفاده از دیرباز تفلون بوده که یک ترکیب شیمیایی به نام پلی‌تترافلوئورواتیلن و با فرمول شیمیایی CₙF₂n می باشد. 
این روکش امروزه در دو طرح ساده و گرانیت برروی ظروف اعمال می گردد.

در سالهای اخیر، با توجه به تحقیقات انجام شده روکش سرامیک بر پایه سیلیس ( حاصل شده از ماسه )  ابداع گردیده است که با ویژگی خاص طبیعی بودن و تنوع رنگی، در حین نسوز بودن، به ظروف آشپزی مورد استفاده خانواده ها وارد شده است.

این روکش نیز در دو طرح ساده و گرانیت بر روی ظروف اعمال می شود.

انواع دیگر روکش ها که کمتر متداول می باشند لعاب و رنگ می باشند.

بنابر ادعای محققین و آزمایشات انجام شده، با داغ شدن ظروفی که روکش تفلون دارند، زنجیره ی پلیمری تفلون شکسته شده و بخارات سمی تولید می گردند، این بخارات از سطح ظرف متصاعد شده و  با مواد غذایی ترکیب می گردند. ♨️

از سوی دیگر، در پی استفاده مکرّر و فرسوده شدن ظرف، لایه های تفلون، که از مواد شیمیایی تشکیل شده اند، به مرور زمان از ظرف جدا شده و همراه ماده غذایی وارد بدن انسان می گردند.

👾 👾 👾 👾 👾 👾 👾

همانطور که پیشتر آمد، روکش سرامیکی ماده جدیدی است که به عنوان ایمن ترین روکش برای پخت غذا و کم ضرر ترین روکش برای محیط زیست شناخته

شده است.
🌳🌳🌳


نکته قابل توجه در ایمن و بهداشتی بودن   ظروف آشپزی با روکش سرامیک، میزان دو عنصر  سرب و کادمیوم موجود در ماده سرامیکی است که استاندارد بهداشتی ظروف صحت آن را تایید می کند.
🔬🌡


با انجام آزمایش در مراکز تخصصی نظیر پژوهشگاه رازی می توان از میزان مجاز این مواد در روکش داخل  و بدنه ظرف اطمیان حاصل کرد.
☺️
در نهایت روکشِ سرامیک مرغوب و دارای استاندارد معتبر جهت آشپزی، بهداشتی و ایمن می باشد. 
🥘

جهت بهره مندی از مزایای ظروف با روکش سرامیک چون تمام انواع ظروف دیگر باید نکات مصرف بهینه را جهت حفظ کیفیت و کارآیی ظرف رعایت کرد تا عمر مفید آن افزایش یابد.

نکات مهم برای حفظ بیشتر کیفیت و کارآیی ظروف آشپزی :🥘🥗

پیش ازاولین استفاده ظرف ر اشسته وباکمی روغن چرب نماییم سپس اجازه دهیم ظرف تاساعتی دراین حالت مانده تابرای آشپزی آماده گردد.

#قابلمه_سرامیکی_نیوفلیم

🍳آشپزیراحتما" باشعلهکمتامتوسطانجامدهیموهموارهمراقب باشیم ظرف بیش از حد داغ نشود. 

#قابلمه_سرامیکی_نیوفلیم

🍳ازتماسابزارفلزیباروکشظرفجلوگیریکنیم. 

#قابلمه_سرامیکی_نیوفلیم

🍳ظروفرابلافاصلهپسازاستفادهباموادشویندهملایمشستهوخشکنماییم.

#قابلمه_سرامیکی_نیوفلیم

🍳جهتافزایشعمرمفید ظرف غذا را به مدت طولانی در ظرف نگهداری نکنیم و برای نگهداری غذا در یخچال و فریزر تنها از ظروف نگهدارنده مخصوص استفاده کنیم.

 درپوش تابه ها و قابلمه ها اکثرا"  فلزی یا شیشه ای هستند.        🥘


درپوش های شیشه ای امکان رویت ماده غذایی درون ظرف را فراهم می کنند در حالیکه درپوش های فلزی در صورت سنگین بودن باعث جریان همرفت گرمایی بهتری درون ظرف شده و در نهایت ماده غذایی بهتر  پخته می شود.                                   🥩

قابلمه های چف تاپف دارای درب فلزی ضخیم همراه با جمع کننده بخار بوده که علاوه بر زیبایی ظرف باعث گردش جریان گرما و پخت بهتر در داخل ظرف می شود.                                     🍲

ظروف نیوفلیم دارای درب شیشه ای هستند، که در سری Marble دارای تسمه استیل و خروجی بخار از جنس استیل بوده و در سری Pote دارای تسمه سیلیکون همراه با منفذ بخار در لبه درب می باشد.                   🍵

از آنجا که ماده پایه سیلیکون و روکش سرامیکی یکسان هستند،این دو به هم چسبیده و بخارات ایجاد شده تنها از دو منفذ خروجی کنار در خارج می شود.                        🌬

تجمع بخار و کنترل خروج آن باعث افزایش فشار داخل ظرف و لذا هم دمایی ماده غذایی مورد پخت می گردد.                                🍜


انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display